„Sîntem români, vrem să rămînem români şi cerem egala îndreptăţire a naţiunii noastre". (Mihai Eminescu)
Mihai Eminescu a fost cel mai important dintre promotorii proiectului etno-politico-statal „Dacia Mare” elaborat la începutul secolului al XIX-lea de către nobilii iubitori de patrie.
Se considera că redescoperirea şi asumarea identităţii, dar şi recuperarea unor părţi din vatra originară de vieţuire, acaparate de imperiile vecine, constituie o datorie naţională şi o problemă de conştiinţă.
Marele
poet a înţeles că refacerea unităţii spaţiului străvechii Dacii era pentru
români o problemă de renaştere naţională, iar nu o simplă „afacere", aşa
cum încercau să o exploateze marile imperii vecine în folos propriu.
Începând
din secolul al XVIII-lea, când trei mari imperii (otoman, ţarist şi habsburgic)
înconjuraseră, practic, vatra de vieţuire a neamului românesc şi se confruntau
pentru acest spaţiu chiar în interiorul său, în marile cancelarii s-au făcut
proiecte, unele oculte, care vizau reconstituirea Daciei, ca stat-tampon între
acestea. Boierii români patrioţi visau la unirea Principatelor în „Dacia"
sau „Valahia Mare", iar imperiile vecine negociau să obţină foloase din
unirea Ardealului cu Principatele Dunărene, formând „regatul Dacia".
Atât
Viena, cât şi Petersburgul, au avut în vedere, în anumite contexte, formarea
unui stat-tampon, cu numele Dacia, însă fiecare voia să-l ia sub tutelă
proprie: ,,Dacia austriacă" urma să încorporeze Ardealul unit cu
Principatele, iar ,,Dacia rusească" urma să încorporeze Ţara Românească
(Valahia), Moldova şi Dobrogea, fiecare voind o Dacie a lui, darnu una
românească. Numele „Dacia" a constituit premisa pe fundamentul căreia,
începând de la revoluţia paşoptistă, a fost gândită refacerea statalităţii
româneşti în vatra ancestrală a neamului.
Este
important de menţionat că Eminescu a cunoscut aceste proiecte, unii dintre
autorii lor, îndeosebi învăţaţii ardeleni, fiindu-i mentori îndeosebi în
perioada studiilor sale la Viena.
Proiectul„Dacia
Mare", în care Eminescu s-a implicatprofund, a însemnat: asumarea şi
recunoaşterea identităţii naţionale şi acţiunea pentru restaurarea istoriei
naţionale. Unirea Principatelor, în anul 1859, sub conducerea lui Alexandru
Ioan Cuza, a constituit, pe fond, primul mare pas vizând realizarea, prin cuget
şi faptă românească, a proiectului Daciei Mari. Pentru imperiile vecine, numele
„Dacia", ca entitate socio-politică creată exclusiv din perspectivă
românească, era considerat un atentat la ordinea stabilită prin tratatele parafate.
La
vârsta de 17 ani, Eminescu, simţind nevoia să reînvie mândria naţională, a
publicat în revista „Familia" (2 aprilie 1867) poema patetică: „Ce-ţi
doresc eu ţie, dulce Românie" şi a devenit principalul promotor al punerii
în aplicare a devizei „În unire e tăria". Aşa s-a născut ideea organizării
unei manifestări sprituale a întregii vetre de vieţuire a neamului, într-un loc
cu cea mai adîncă semnificaţie istorică: serbarea de la Putna, prilejuită de împlinirea
a 400 de ani de la târnosirea mănăstirii Putna de către Ştefan cel Mare.
Această serbare, desfăşurată în zilele de 15-16 august 1871, a constituit, în
fapt, cel dintâi congres al românilor de pretutindeni. Cu acel prilej, la mormântul
voievodal, Eminescu a recitat poezia „Doină populară" - prima variantă a
cunoscutei poeme „Doina", primită, precum se cunoaşte, cu multă
însufleţire de către cei prezenţi, întrucât reflecta dorinţa fierbinte de
eliberare a teritoriilor româneşti „de la Nistru pîn la Tisa" de sub
dominaţie străină.
După
revenirea în ţară şi stabilirea la Iaşi, Eminescu a militat cu o energie nemaiîntâlnită
pînă atunci pentru reconstrucţia unităţii etno-politico-statale româneşti.
Însă, la demararea proiectului de reconstrucţie a statalităţii româneşti a
constatat că în calea acestuia existau două piedici fundamentale: „elementul de
disoluţiune", „demagogia României", căruia i se alătura aşa-numita
„pătură superpusă", răsărită din amestecul scursurilor orientale şi occidentale
, „fără tradiţii, fără patrie sau naţionalitate hotărîtă". Posibilitatea
iniţierii noului proiect etno-politico-statal românesc a fost întrevăzută odată
cu înfiinţarea, la Cernăuţi, în octombrie 1875, a Societăţii
„Arboroasa".În contextul izbucnirii „crizei orientale", Eminescu a
crezut că s-au ivit condiţiile pentru reconstrucţia etno-politico-statală
românească şi a trecut la ofensivă. El a atras atenţia că cea mai mare piedică
în calea realizării proiectului „Daciei Mari" era Austro-Ungaria. În conlucrare
cu conducerea Societăţii „Arboroasa", Eminescu a gîndit şi proiectat
acţiuni menite să atragă atenţia asupra situaţiei românilor încorporaţi în
Imperiul austro-ungar.
Astfel,
a intrat în atenţia serviciilor de informaţii ale Austro-Ungariei, fiind
urmărit potrivit canoanelor activităţii serviciilor secrete. În octombrie 1877,
în plin război ruso-româno-turc, cînd cea mai mare parte a intelectualităţii
române era angajată cu condeiul şi cuvîndul scris în susţinerea războiului cu
turcii, Societatea „Arboroasa" şi-a asumat riscul de a înfrunta pe faţă
autorităţile austro-ungare. Drept urmare, autorităţile imperiale austro-ungare
au arestat cinci membri ai acesteia, între care s-a aflat şi Ciprian
Porumbescu, iar societatea a fost desfiinţată. Eminescu a luat cunoştinţă, pe
diverse căi, despre ancheta deschisă de autorităţile austriece în legătură cu
activitatea „Arboroasei", acuzând Curtea din Viena de nesocotirea unităţii
naţiei româneşti. În acest fel, n-a făcut decît să-şi îngroaşe dosarul întocmit
de către Biroul Informativ din Viena, care începea să conceapă acţiuni menite
să anihileze manifestările sale „naţionaliste". Însă, dezamăgirea lui a
fost mare, constatînd că autorităţile statului român n-au sprijinit sub nici o
formă acţiunea Societăţii „Arboroasa".
Pe acest fond de evenimente, în noiembrie 1877
Eminescu a ajuns la Bucureşti, devenind redactor la ziarul „Timpul",
ziarul oficial al Partidului Conservator. Şi-a început colaborarea la ziarul
respectiv în 24 noiembrie 1877 cu articolul „Bălcescu şi urmaşii săi".
În
scurt timp, Eminescu s-a avântat într-o vastă activitate publicistică destinată
emancipării neamului şi apărării memoriei acestuia. Patriotismul a rămas
calitatea lui definitorie. Probabil că junimiştii care l-au recomandat pentru
ziarul „Timpul" nu şi-au dat seama că Eminescu era un naţionalist
neclintit, care nu putea fi modelat în spirit politicianist decît zdrobindu-l.
Evenimentul care a marcat fundamental
activitatea sa pe tărâm politico-social a fost Congresul de la Berlin, convocat
la iulie 1878 de către cele şapte puteri
europene. Eminescu, care ştia că trăieşte în România, stat european, denumit
astfel din anul 1862, a auzit că marile puteri foloseau încă sintagma
„Principatele Unite Române" pentru a desemna statul român. Mai mult, România
nu fusese invitată acolo ca ţară învingătoare în războiul antiotoman şi nici nu
fusese tratată ca atare. El a reacţionat extrem de dur faţă de umilirea
statului român şi, fără aprobarea forurilor de conducere ale Partidului
Consevator, a angajat ziarul „Timpul" într-o campanie de presă împotriva
modificării Constituţiei în sensul cerut de marile puteri europene. În acelaşi
timp, a devenit o problemă pentru politicieni, inclusiv pentru conservatori,
ideile sale fiind considerate „periculoase". Eminescu a ajuns la concluzia
că, pentru a da viaţă proiectului respectiv, era nevoie de jertfă. Această idee
a fost exprimată, la 1septembrie 1879, când în „Convorbiri literare" a
publicat poezia „Rugăciunea unui dac".
Proiectul
etno-politico-statal gîndit de Eminescu, eminamente anti-austro-ungar, s-a
lovit de obedienţa partidelor politice, mai ales a politicienilor, în primul
rînd a conservatorilor, dar şi a unor liberali faţă de Puterile
Centrale.Împotriva lui Eminescu s-au coalizat toţi cei care s-au auto-declarat din
interes politic apărători ai „românismului". Cu toţi aceştia, Eminescu s-a
simţit obligat să poarte o polemică publică extrem de violentă, fapt ce i-a
creat şi mai mulţi duşmani. La rândul lor, agenţii serviciilor de informaţii
austro-ungare, care au urmărit cu rigoare ideile lui Eminescu şi erau la curent
cu „visele" sale, numeau statul preconizat de el „Dacisches
Kaiserreich".
Numele
lui Eminescu devenise cunoscut în cercurile politice austro-ungare, iar
avertismentele au început să-i sperie pe politicienii români. De la Viena,
ambasadorul liberalilor, conservatorul Petre P. Carp, a transmis în ţară
semnalul reducerii la tăcere a lui Eminescu. Acesta a fost exprimat într-o
scrisoare trimisă lui Titu Maiorescu, în care îi atrăgea atenţia pe un ton imperativ:
„şi mai potoliţi-l pe Eminescu!". Eminescu nu şi-a abandonat crezul în
reconstruirea statalităţii româneşti, care trebuia să aibă ca suport teritorial
spaţiul vechii Dacii. Însă, a fost conştient că în acel context nu trebuiau
implicate „pe faţă" autorităţile tânărului şi firavului stat român. De
aceea, a recomandat o neutralitatea activă, pentru a feri România de consecinţele
unei confruntări directe între cele două imperii. Cu inteligenţa-i recunoscută,
el a încercat să le explice politicienilor momentului că „situaţia noastră
excepţională ne învaţă că una din condiţiile, de nu ale existenţei, dar ale
păcii şi dezvoltării noastre liniştite, e ca să trăim în pace cu amîndoi
vecinii (imperiile ţarist şi austro-ungar, n.ns.) şi să lăsăm ca echilibrul între
puterile lor să fie garanţia neutralităţii noastre".
În condiţiile înăspririi prigoanei
autorităţilor austro-ungare împotriva românilor încorporaţi în imperiu, la
Bucureşti, cu sprijinul lui C.A. Rosetti, studenţii români transilvăneni
Gheorghe Secăşanu şi Gheorghe Ocăşanu au pus bazele societăţii Iredenta română
(„România Iridenta"), al cărui obiectiv imediat era contra cararea
politicii de deznaţionalizare şi de maghiarizare a românilor din Ungaria. În
vara anului 1881, „România Irridenta" a pus în circulaţie o hartă cu
Banatul pînă la Tisa, Transilvania şi Bucovina, toate considerate „teritorii
române". Această hartă care proclama „teritorii române" provinciile
istorice Banatul, Transilvania şi Bucovina a fost semnalul reluării cu vigoare
a luptei pentru eliberarea românilor aflaţi sub stăpînirea Imperiului
austro-ungar şi unirea teritoriilor respective cu „patria mamă", pentru a
reconstitui Dacia Mare.
Eminescu
s-a alăturat cu toată fiinţa şi priceperea sa reprezentanţilor românilor
ardeleni şi bucovineni stabiliţi în Bucureşti, care se simţeau abandonaţi de
către puterea politică „din ţară" în lupta pentru câştigarea drepturilor
naţionale. Ideea „Daciei Mari" a fost răspândită şi a prins repede
rădăcini chiar şi în interiorul oştirii române. Cu ocazia deschiderii unei
expoziţii organizate la Sibiu, la care a fost invitat ca delegat al statului
român şi generalul-medic Carol Davilla, acesta „şi-a afirmat ideile cu privire
la Marea-Dacie" şi a dispus „să fie îndepărtate portretele împăratului şi
împărătesei" şi înlocuite cu cele ale „majestăţii româneşti".
La
24 ianuarie 1882, pe suportul Iredentei române, a luat fiinţă, la Bucureşti,
Societatea „Carpaţii", în care a fost cooptat şi Eminescu. Scopul declarat
al societăţii a fost sprijinirea ardelenilor emigranţi cu slujbe şi locuinţe în
capitala României, însă scopul real era eliberarea Transilvaniei şi refacerea
„Daciei Mari".În acest sens, programul Societăţii a fost subordonat
pregătirii luptei de eliberare a românilor ardeleni de sub dominaţia austro-ungară.
Societatea „Carpaţii" a început să desfăşoare o acţiune susţinută
împotriva stăpînirii dualiste şi în apărarea fiinţei naţionale. Unii membrii au
primit sarcini să difuzeze manifeste incendiare şi să militeze prin toate
mijloacele de comunicare pentru reîntregirea politică şi teritorială. Eminescu
s-a remarcat şi în noua situaţie prin poziţia fermă adoptată faţă de
interzicerea de către autori tăţile ungare a utilizării limbii şi a unor
manuale şcolare româneşti, în special de geografie, istorie şi literatură, deşi
acestea fuseseră aprobate de către Viena.
Societatea „Carpaţii" a fost considerată,
chiar de la înfiinţare, ca periculoasă pentru siguranţa Imperiului
austro-ungar. Se pare că imediat după înfiinţare, serviciile secrete austriece
au reuşit să o „penetreze" informativ. Zvonul privind intenţiile refacerii
Daciei Mari au început să circule peste Carpaţi, în Transilvania. În acest
context, autorităţile de la Budapesta au intensificat măsurile necesare
prevenirii manifestărilor de simpatie sau de susţinere a luptei naţionale a
românilor.Eminescu a simţit ostilitatea crescândă şi tot mai violentă a
politicienilor români, îndeosebi a liderilor Proiectului „Daciei Mari" sau
a „statului daco-român".El a fost tot mai conştient că poziţia lui la ziarul
„Timpul", precum şi atitudinea sa critică la adresa politicianismului
antinaţional, l-au transformat într-o adevărată ţintă. În acelaşi timp, i s- a
întărit convingerea că, odată ce a apucat pe un drum care cerea jertfă, era
menit să înfrîngă relele sau să piară, nu să li se plece lor!
Dintr-o
astfel de cugetare de geniu s-a născut ideea Luceafărului, pe care Eminescu l-a
prezentat, „şlefuit", la „Junimea", în 8 octombrie 1882. Versurile
sale au sintetizat ideea destinului omului de geniu, prezentă şi în poeziile
sale din tinereţe, precum Gemenii, Povestea Dochiei, Ursitorile sau Povestea
magului călător în stele. Toate acele personaje sau întâmplări făceau parte din
patrimoniul ancestral al neamului, la renaşterea căruia Eminescu lucra şi cu
gîndul şi cu fapta, fără tihnă şi fără odihnă. În noul context, Eminescu a fost
atacat dur de către publicaţii din Austro-Ungaria, cu care a început o polemică
acerbă. Autorităţile Imperiului austro-ungar au aţâţat asupra sa politicieni
români obedienţi Vienei, iar diverşi agenţi ameninţau cu ocuparea
„Valahiei". El a explicat că aşa-numitul „iredentism românesc" nu era
decât reacţia firească faţă de ocuparea unor ţinuturi româneşti de către
Imperiul austro-ungar şi a asupririi românilor, arătând că „România irredenta"
nu exista decât „în imaginaţia maghiarilor", iar „Daco-Romania"
constituia o „invenţiune austro-rusescă, făcută de a fi opusă de o putere
celeilalte". Însă, el s-a simţit obligat de propria-i conştiinţă să afirme
public faptul că mişcarea de eliberare a românilor „de peste munţi" era
„un adevăr" şi „o realitate etnologică". Precum se ştie, viabilitatea
proiectului a fost testată „pe viu" de către Societatea „Carpaţii" la
începutul lunii iunie 1883.
Folosind
prilejul dezvelirii, la Iaşi, a statuii ecvestre a lui Ştefan cel Mare
(sculptată de Emmanuel Frémiet), Societatea „Carpaţii" a dorit să testeze
reacţia concomitentă a celor două imperii - austro-ungar şi ţarist - faţă de
proiectul etno-politico-statal al cărui mentor principal era Eminescu. La ceremonia
respectivă, desfăşurată la 5 iunie 1883, au participat aproape 10.000 de români
din toate provinciile româneşti, inclusiv un grup restrîns de români
basarabeni. Eminescu a participat în calitate de delegat al ziarului
„Timpul", în realitate ca reprezentantal Societăţii „Carpaţii". El
venise hotărît să facă publică viziunea sa asupra proiectului
etno-politico-statal, cu invocarea voievodului Ştefan cel Mare, ca justiţiar al
naţiei româneşti. În acest sens, pregătise ultima variantă din Doina, scrisă în
spiritul doctrinei Societăţii „Carpaţii", pentru a fi citită la ceremonie.
Însă, unii politicieni, în frunte cu liberalul Petre Grădişteanu, profitînd de
faptul că festivităţile au fost onorate de prezenţa regelui Carol I, au
transformat momentul, voit sau inconştient, într-o „serbare
guvernamentală".
Aceste
realităţi nepercepute corect de cei mai mulţi dintre cei implicaţi în
realizarea proiectului au fost sesizate cu claritate de către Eminescu. Aşa se
explică de ce n-a participat la solemnitatea de dezvelire a statuii lui Ştefan
cel Mare şi nici n-a prezentat poezia „Doina" la manifestaţia publică,
citind-o abia în seara zilei de 5 iunie 1883, la şedinţa societăţii literare
„Junimea", ţinută în casa lui Iacob Negruzzi. Pentru mediile politice şi
de presă din Viena şi Budapesta, momentul respectiv, interpretat ca provocare
directă, a constituit prilejul pentru a proba Europei „pericolul iredentismului
românesc" de care, propagandistic, imperiul făcea caz deosebit.
La rîndul lor, autorităţile ţariste au dat o
replică simbolică la acţiunea desfăşurată la Iaşi, lansînd vestea dezvelirii a
două monumente în capitala „guberniei Basarabia": statuia ţarului
Alexandru al II-lea (cel care răpise judeţele Cahul, Ismail şi Bolgrad din
trupul României!) precum şi bustul scriitorului Puşkin („zeul literaturii
ruse"). Prin aceasta, ţarul Rusiei a ţinut să exprime public că nu era
dispuse să cedeze „gubernia Basarabia"! Aflat sub presiunea conjugată a
autorităţilor austro-ungare şi ţariste, guvernul român s-a desolidarizat de
ideea oricărui proiect etno-politico-statal care eluda „spiritul"
congresului de la Berlin şi „ordinea germană" impusă şi apărată în spaţiul
etnic românesc printr-o înţelegere tainică dintre cele două imperii vecine .Pe
cale de consecinţă, a fost dezavuată, practic, orice acţiune a Societăţii
„Carpaţii", fiind pusă în discuţie chiar existenţa acesteia.
Eminescu
a înţeles că atitudinea respectivă va fi urmată de o lovitură aplicată
proiectului „Daciei Mari" chiar din partea puterii politice de la Bucureşti.
El a simţit că puterea politică pregăteşte o acţiune de lichidare prin forţă a
societăţii. De aceea, din spirit de apărare a proiectului, el a adoptat public
o atitudine preventivă, pentru a preîntâmpina posibilele efecte perverse asupra
viitorului mişcării naţionale româneşti. Agresivitatea cu care cele două
imperii au reacţionat faţă de momentul respectiv, l-a convins pe Eminescu că
România era înconjurată de „rechini", cărora nu le putea rezista decât
prin inteligenţă politică, simţ strategic şi efort naţional.El a fost convins
că ideea unirii politice a tuturor românilor în acel moment putea fi
periculoasă şi nepractică dacă era abordată abrupt, prin implicarea violentă a
politicienilor şi prin stârnirea mâniei concomitente a celor două imperii
vecine.
Eminescu a tras un semnal de alarmă în
coloanele ziarului „Timpul", arătând că în România, „o ţară mică,
înconjurată de puternici şi uneori indispuşi vecini", ideea de luare prin
forţă a Basarabiei, Banatului, Bucovinei şi Transilvaniei „pentru moment e
respinsă de toţi oamenii politici şi chiar de patrioţii înţelepţi".
Totuşi, s-a simţit dator să recunoască public că ideea de „Dacia Mare"
exista în subconştientul colectiv şi că „avea dreptul să doarmă tainică şi liniştită
în cugetul cîtorva nobili visători". Deci, Eminescu a conştientizat că
planul de a acţiona în forţă pentru refacerea „Daciei Mari" era nerealist
şi că, în contextul respectiv, devenise un vis îndepărtat! În iunie 1883 (la
fel ca în 1880!), în citatul articol despre „serbarea guvernamentală" de
la Iaşi el s-a delimitat net de atmosfera provocatoare în care aduseseră ţara
demagogii momentului sau agenţii infiltraţi.
Reprimarea
politică a Societăţii „Carpaţii" şi jertfirea lui Eminescu Momentul
„Iaşi", însă, a transformat Societatea „Carpaţii" în duşman declarat
al Austro-Ungariei, iar pe Eminescu în „obiectiv" permanent pentru
serviciile sale de informaţii. El a sesizat pericolul izbucnirii unui conflict
diplomatic, apoi chiar armat între Austro-Ungaria, sprijinită de Germania şi
regatul României, care trebuia adus cu forţa în „ordinea germană". De
aceea, a încercat să tempereze agresivitatea unor politicieni austrieci,
incitaţi de Budapesta, care exagerau pericolul acţiunilor româneşti vizînd
constituirea Daciei Mari. Însă, guvernanţii de la Bucureşti, preocupaţi mai
ales de împărţirea şi reîmpărţirea demnităţilor publice şi a resurselor de
putere, au acceptat fără împotrivire sau alte explicaţii ideea anihilării
Societăţii „Carpaţii" şi „potolirii" lui Eminescu, ca soluţii
necesare reducerii stării de tensiune între regatul României şi Imperiul
austro-ungar. Aşa-numitele „discursuri iredentiste" de la Iaşi, din 6
iunie 1883, au constituit pretextul pentru declanşarea, de către Puterile
Centrale, a acţiunii de aducere a României în „ordinea germană". Atît
Germania, cît şi Austro-Ungaria i-au cerut în mod imperativ regelui Carol I să
se integreze urgent în „noua ordine" europeană, deci în sistemul
geopolitic instituit la Congresul de la Berlin din anul 1878. Această integrare
urma să fie stipulată într-un tratat prevăzut a fi semnat între România şi
Puterile Centrale (Austro-Ungaria, Germania şi Italia), în 28 iunie 1883. Proiectul
de tratat prevedea că România era obligată să se orienteze, politic, în primul
rând, spre Austro-Ungaria şi interzicea orice proteste pentru eliberarea
Ardealului, iar condiţia semnării era anihilarea revendicării Ardealului de
către România. Consecinţa imediată a semnării tratatului respectiv era
eliminarea aşa-zisei influenţe franceze în România şi desfiinţarea Societăţii
„Carpaţii".
Guvernul
român a acceptat destul de greu şi cu rezerve regulile care îi erau impuse
României. Discuţiile care au urmat au reprezentat o veritabilă bătălie
diplomatică, din care va ieşi un tratat secret şi defensiv, care nu implica
România în politica expansionistă a Puterilor Centrale, însă intrarea României
în sfera de influenţă a Triplei Alianţe excludea existenţa „Daciei Mari"
şi, pe cale de consecinţă, a Societăţii „Carpaţii".
În
acest context, politicienii interni, atît conservatori, cît şi liberali, aflaţi
la guvernare, puternic şi continuu „flagelaţi" direct şi indirect de
Eminescu, în presă, ca şi după „duşul" cumplit din Scrisoarea III-a
(1881), au simţit că a sosit momentul de a-l elimina pe Eminescu din viaţa
publică şi au lucrat „mînă-n mînă" cu „Oculta" internă şi externă.
Aceştia n-au luat în seamă faptul că Eminescu exprimase public şi fără rezerve
nevoia de apărare a interesului naţional, deci înţelesese imperativul
momentului! Deşi, liderii celor două partide politice care-şi disputau puterea
în România puteau să-şi dea seama că Eminescu devenise o valoare naţională
(dăduse naţiei „Scrisorile" şi „Luceafărul"!), niciunul n-a avut timp
sau n-a vrut să discute cu el deschis, constructiv, de pe poziţia interesului
naţional. Pe această cale s-ar fi putut apăra atît interesul naţional, cît
valoarea naţională pe care o reprezenta, deopotrivă, poetul şi gazetarul
Eminescu. În această acţiune perversă s-au arătat deosebit de zeloşi unii
fruntaşi ai Partidului Conservator, criticaţi vehement de către Eminescu pentru
politica lor antinaţională.
„Loja" din spatele Societăţii
„Junimea" şi-a avut rolul ei nefast, iar Titu Maiorescu s-a dovedit a fi
„regizorul" intern („din umbră") al întregii acţiuni. Aşa a fost
fabricată, ad hoc, „nebunia lui Eminescu". S-a recurs la această soluţie,
întrucât „nebunia" declarată public excludea automat din viaţa publică pe
cel ce nu putea face dovada credibilă că este sănătos. În cazul lui Eminescu,
aceasta putea fi invocată, fără nici o răspundere, ori de cîte ori venea vorba
de scrierile sale, iar creduli se aflau destui în acele vremuri. Deci, scopul
urmărit era scoaterea lui Eminescu din viaţa publică! Ca variantă de rezervă,
Eminescu trebuia să ajungă în faţa organelor de Poliţie, care n-aveau nimic cu
poetul ci cu ziaristul politic - ziarist al opoziţiei. Cei care i-au gîndit
soarta erau convinşi că dacă Eminescu va intra în conştinţa publică drept
nebun, nimic din ceea ce a scris nu va mai fi luat în considerare. Momentul
exploatării aşa-zisei „nebunii a lui Eminescu" a venit în ziua de 28 iunie
1883, cînd, amânându-se încheierea tratatului cu Austro-Ungaria, a izbucnit
flacăra conflictului. Invocînd acţiunile „subversive" ale Societăţii
„Carpaţii", Austro-Ungaria a notificat suspendarea relaţiilor diplomatice
cu România şi a rupt relaţiile diplomatice cu Regatul României pentru 48 de
ore.În acelaşi timp, efective militare executau manevre armate în Carpaţi, iar
presa ungară striga că a venit timpul ca imperiul să-şi anexeze „Valahia".
La
rîndul său, cancelarul Germaniei, Otto von Bismack, a ameninţat Regatul
României, printr-o telegramă secretă către Carol I, cu declararea războiului
dacă România nu intră în „noua ordine". Totodată, guvernului I.C.Brătianu
i s-a cerut să verifice Societatea „Carpaţii", sub motivul că desfăşura
activitate subversivă, urmărind unirea Ardealului cu regatul României. Astfel,
guvernul a dispus măsuri radicale împotriva Societăţii „Carpaţii".Poliţia
a trecut, în forţă, la percheziţionarea sediului acesteia din strada Ştirbei
Vodă şi a domicilului membrilor comitetului de conducere, iar toţi cei dovediţi
ca membri activi ai organizaţiei fiind ulterior expulzaţi. Apoi s-a lansat
semnalul: „Prindeţi-l pe Eminescu şi băgaţi-l la balamuc!"
Scenariul
sacrificării lui Eminescu a constituit şi continuă să constituie subiectul şi
obiectul unor ample analize şi de zbateri. Fapta odioasă comisă împotriva lui
Eminescu este confirmată, în primul rînd, de modul în care a fost acoperită
oficial, în stil balcanic. El a fost internat la „sanatoriul" dr.
Alexandru Şuţu la „Caritatea" (Caritas) punîndu-i-se falsul diagnostic de
„alcoolism şi sifilis". Deci, agresiunea împotriva sa a fost acoperită,
oficial, cu un certificat medical. Ştirea că „a înnebunit Eminescu", nu a
apărut în ziarul „Timpul", unde Eminescu fusese redactor principal, ci în
ziarul „Românul" - oficiosul guvernului, de fapt, al aripii rosettiste din
partidul liberal, care se aflase în polemică permanentă cu Eminescu. Eminescu a
fost ţinut în sanatoriul dr. Alexandru Suţu pînă cînd România a aderat la
Tripla Alianţă, apoi a fost târât din sanatoriu în sanatoriu, cu scurte momente
de libertate, pînă la sfîrşitul vieţii. Niciunul dintre cei care au participat
la săvîrşirea mîrşavei fapte nu şi-a asumat vreodată nici o parte de vină. Unii
au inventat momente şi scene ireale, dar credibile pentru cei « săraci cu duhul
», pentru a scăpa de urmări, iar alţii, laşi, au acceptat să vorbească la mulţi
ani de la evenimentul respectiv, cînd Eminescu era perceput de mulţi semeni aşa
cum îl proiectaseră « epigonii » săi.
Încercare
de reconstituire a scenariului sacrificării lui Eminescu în 28 iunie 1883 Cu
puţin timp înainte de această zi fatidică pentru destinul său, Eminescu,
găzduit în acel moment de familia Slavici, a simţit, probabil, că era
supravegheat de aproape, cu complicitatea lui Titu Maiorescu, a cărui răceală
faţă de el era tot mai pregnantă. Aşa se explică intenţia de a se muta la
inginerul Constantin Simţion, din conducerea Societăţii «Carpaţii», care
devenise deja un fel de gazdă de rezervă. El îşi transportase în casa acestuia,
puţin câte puţin, bunurile - înţelegînd că nu mai poate convieţui alături de
„Madame Slavici" (Ecaterina Szöke Magyarosy) care era, foarte probabil,
dacă nu agent, cel puţin informator al serviciilor secrete ale Austro-Ungariei.
Conflictul cu această „Madame Slavici" (Kati, cunoscută cu numele de
Catinca Slavici), devenise aproape permanent, mai ales după ce Eminescu
începuse să critice vehement maghiarizarea numelor româneşti din Transilvania.
În acest scenariu a fost atras şi publicistul Grigore Ventura, aflat în
legături suspecte cu agentul austriac Friderick Lachman. * Mărturiile şi
sursele de epocă afirmă că în zorii zilei de 28 iunie 1883, înainte de ora
6.oo, între Mihai Eminescu şi gazda lui, doamna Ecaterina Szöke Magyarosy,
soţia lui Ioan Slavici, s-a petrecut o scenă marcată de violenţă verbală.
Probabil că Eminescu, supravegheat de gazda sa,surmenat după o noapte de lucru,
a fost provocat de către „Madame Slavici", prin vorbe meşteşugite, pentru
a-l face să devină violent. După consumarea scenei respective, Eminescu a
plecat la redacţia ziarului „Timpul" pentru a lua un exemplar din numărul
proaspăt tipărit, a-l duce lui Titu Maiorescu şi a-i arăta acestuia acuzele
aduse guvernului faţă de încălcarea libertăţii presei şi a gazetarului.
Probabil că el a ameninţat că nu se mai întoarce la gazda sa, urmînd să se mute
definitiv la inginerul Constatnin Simţion. La ora 6.oo, imediat după plecarea
lui Eminescu, „Madame Slavici" - foarte probabil, potrivit unui scenariu
dinainte stabilit - simţind că „obiectivul" scapă de sub supraveghere, a
scris pe o carte de vizită: „Domnu Eminescu a înnebunit. Vă rog faceţi ceva să
mă scap de el, că e foarte rău (reu)". Apoi a trimis acel înscris,
printr-o servitoare, lui Titu Maiorescu, rugîndu-l să o scape de „nebunul"
Eminescu (înscrisul respectiv, notat de Titu Maiorescu în Jurnalul său, a fost
preluat de toţi cei care s-au încumetat să reconstituie acele evenimente!)
Acasă la Titu Maiorescu a apărut repede inginerul Constantin Simţion, pe care
Eminescu îl considera „prieten" (pînă astăzi nu s-a stabilit cu rigoare
dacă acesta fusese anunţat de Titu Maiorescu sau de madame Slavici ori venise
potrivit unui plan dinainte stabilit!). Împreună (fără nici o analiză a cazului
sau o sumară verificare a conţinutului înscrisului), cei doi au plecat la
aşa-zisa „Casă de sănătate" a dr. Alexandru Şuţu, adică la spitalul de
nebuni (ospiciu). Acolo, Titu Maiorescu i-a cerut acestuia să-i pregătească o
cameră lui Eminescu şi să-l interneze, sub motivul că era nebun (deci, nu i-a
cerut să-l examineze, cum era normal!), obligîndu-se să achite costul de 300 de
lei pe lună pentru camera respectivă.
După
ce au „aranjat" cu dr. Alexandru Şuţu internarea lui Eminescu, Titu
Maiorescu şi Constantin Simţion s-au înţeles asupra modalităţilor de acţiune
pentru a-l aduce la ospiciu pe Eminescu: Titu Maiorescu urma să meargă la
propriul domiciliu, iar Constantin Simţion la sediul Societăţii
„Carpaţii", pentru a-l aştepta pe Eminescu, a-l imobiliza şi a-l duce cu
forţa la ospiciu (în acest punct apare o altă enigmă: Constantin Simţion a
devenit doar în acel moment complicele lui Titu Maiorescu sau ei au făcut parte
dintr-o conspiraţie pregătită cu metodă împotriva lui Eminescu? Care a fost
motivul real al asocierii celor doi complici pentru a-l imobiliza pe Eminescu
şi a-l interna cu forţa în ospiciul dr. Al. Suţu?). Singura nelinişte a lui
Titu Maiorescu a fost ca imobilizarea lui Eminescu să poată fi făcută „fără
greutate".
Ajuns
acasă, Titu Maiorescu l-a anunţat şi pe Theodor Rosetti despre iminenta
internare la ospiciu a lui Mihai Eminescu (fapt notat în Jurnalul său); acesta a
acceptat tacit acţiunea pusă la cale (de ce trebuia să ştie Theodor Rosetti?
Erau interesate şi implicate şi alte forţe oculte în anihilarea lui Eminescu?).
Pe la ora 10.oo, fără să bănuiască ce s-a pus la cale împotriva lui, Eminescu a
apărut într-o trăsură în faţa casei lui Titu Maiorescu, avînd sub braţ ziarul
„Timpul" din acea zi (datat, conform obiceiului vremii, o zi mai tîrziu),
în care publicase articolul „Pentru libertatea presei şi a jurnalistului"
şi protesta faţă de expulzarea lui Emille Galli, directorul revistei
„L'independence roumaine". Eminescu spera să-i poată prezenta lui Titu
Maiorescu protestul său sever împotriva măsurilor represive luate de către
guvernul I.C.Brătianu. A binecuvîntat, cu privirea fixă, pe soţia lui Titu
Maiorescu şi pe Ilie Nicolescu (care tocmai pleca de la Titu Maiorescu!), apoi
l-a îmbrăţişat „tremurând" pe aşa-zisul său binefăcător şi „prieten",
după care a avut o discuţie scurtă cu Titu Maiorescu, al cărui conţinut nu se
cunoaşte.
Pentru
a-l abate de la gândurile care i se înfiripaseră în suflet (nimeni până astăzi
nu s-a întrebat de ce tremurase Eminescu atunci cînd l-a îmbrăţişat pe
„binefăcătorul" său!), Titu Maiorescu i-a arătat statuile reprezentînd „pe
Hermes şi pe Venus din Melos", la care Mihai Eminescu a răspuns, cu
privirea în extaz: „Lasă, că va reînvia arta antică!" (Deci, Eminescu încă
mai credea în realizarea proiectului Daciei Mari, chiar în pofida piedicilor
puse de către politicienii români, în special de către conservatorii obedienţi
Puterilor Centrale, în rândurile cărora se afla şi Titu Maiorescu!). Potrivit
planului stabilit cu acel Constantin Simţion şi cu dr. Alexandru Suţu, fără
nici o remuşcare, teamă sau compasiune faţă de cel pe care-l numea
„prieten", Titu Maiorescu i-a spus lui Eminescu „că trebue să se ducă la
Simţion" (adică la sediul Societăţii „Carpaţii") care fusese
instruit, ştia ce are de făcut!). Eminescu a acceptat şi i-ar fi cerut 5 lei
pentru trăsură, pe care Titu Maiorescu spune că i-a dat (cu toate că fiica sa,
Livia, într-o scrisoare către I. E. Torouţiu, din 21 aprilie 1939, va spune că
i-ar fi dat doar „2 lei pentru birjă"), apoi Eminescu „a plecat cu trăsura
acolo" (adică la sediul Societăţii "Carpaţii").
Probabil
că Titu Maiorescu l-a pus pe urmele sale pe gazetarul Grigore Ventura, pentru a
fi sigur că totul va decurge conform planului şi Eminescu va ajunge la sediul
Societăţii „Carpaţii". (Nimeni n-a explicat riguros de ce gazetarul
Grigore Ventura n-a fost afectat de expulzarea directorului revistei
„L'independence roumaine", cu toate că el era redactor la acel ziar!
Implicarea lui în urmărirea şi imobilizarea lui Eminescu a avut, probabil,
girul Poliţiei, acesta cumpărîndu-şi libertatea cu preţul libertăţii lui
Eminescu, gazetarul care apăra libertatea presei împotriva măsurilor luate de o
guvernare violentă!). Ajungînd în apropierea Societăţii „Carpaţii",
Eminescu a văzut, probabil, vânzoleala creată de Poliţie, care percheziţiona
sediul acesteia şi a intuit că „binefăcătorul" său îi pregătise o capcană.
El nu ştia că înăuntru îl aştepta Constantin Simţion cu o echipă pregătită
pentru a-l imobiliza şi a-l interna la ospiciu (deci, Constantin Simţion
acţiona cu girul şi sub oblăduirea Poliţiei!).
Cu
inteligenţa-i cunoscută, Eminescu a devenit precaut şi fiind convins că dacă ar
fi intrat în sediul societăţii era reţinut de Poliţie s-a întors din drum,
încercînd să găsească un loc de refugiu pentru a afla ce se petrece cu adevărat
şi a găsi un mijloc de apărare. Din acest moment, reconstituirea acelei zile
este dificilă, întrucât s-a făcut, în bună măsură, pe baza relatărilor lui
Grigore Ventura (cel pe care I.L.Caragiale avea să-l „imortalizeze" sub
numele personajului Rică Venturiano!), consemnate abia în anul 1911, de Al.
Ciurcu în ziarul „Adevărul". Potrivit acestora, Eminescu, schimbîndu-şi
traseul, s-ar fi dus la Capşa, unde l-ar fi întîlnit pe Grigore Ventura, care
l-ar fi informat despre interzicerea Societăţii „Carpaţii".
Eminescu ar fi reacţionat violent, începînd să
ţină un discurs „politico-socialo-naţional". Apoi, înfierbîntat, ar fi
scos un pistol, ar fi ameninţat-o pe soţia patronului, Marie Obeline Vautier,
şi ar fi strigat „la toate aceste nu-i decît un leac. Să îl împuşc pe
rege!" Grigore Ventura i-ar fi propus să meargă împreună la palatul
Cotroceni pentru a-şi pune planul în aplicare. Eminescu a fost de acord, astfel
că au plecat împreună, au ajuns la poarta palatului, însă „poarta nu s-a
deschis", regele nefiind în Bucureşti. Tot Grigore Ventura l-ar fi convins
pe Eminescu să meargă la Mitroşevschi, la baie!
Aceasta
a fost versiunea oficială, vreme de aproape 70 de ani, deşi, între timp,
apăruseră şi relatările Liviei Maiorescu şi ale lui Constantin Dimitriu. Din
aceste relatări reiese clar că Eminescu n-a trecut pe la Capşa, nu a ameninţat
pe nimeni cu pistolul şi, totuşi, a fost ridicat „de acolo" (baia
Mitraşevschi) de către „prietenii" săi, care doreau să-l ducă…la
„balamuc". „Scena cu pistolul de la Capşa" şi „afirmaţia lui Eminescu
că îl va omorî pe rege" au constituit piesele tezei nebuniei sale. Ele au
fost asumate numai de către Grigore Ventura, după ce Eminescu fusese declarat
nebun, iar internarea sa în ospiciu justificată cu „acte în regulă".
În
ultimii ani, unii cercetători ai scenei jertfirii lui Eminescu, plusând,
sugerează că prezenţa lui la Capşa ar fi avut ca scop întîlnirea altor confraţi
cărora să le aducă la cunoştinţă cele ce făceau în acea zi guvernul şi curtea
regală. Există şi percepţia potrivit căreia Eminescu ar fi fugit la Capşa, unde
se afla reprezentantul diplomatic al Americii în România.
Traseul
lui Eminescu din acea zi a fost lămurit prin relatările lui Constantin Dimitriu
şi Ioan Slavici. Este foarte probabil că, simţind că vor să-i pună laţul,
Eminescu s-a refugiat în baia publică Mitraşevschi (aflată nu departe de sediul
Societăţii „Carpaţii"), unde agresiunea Poliţiei asupra sa devenea mai
puţin probabilă!
Această ipoteză este confirmată de Constantin
Dimitriu, care, la două săptămâni de la „internarea" lui Eminescu, într-o
scrisoare trimisă lui Mihai Brăneanu, redactorul şef al ziarului „România
liberă", afirma că Eminescu „a simţit totodată că vor fi siliţi cei de lângă
el să-l asigure la Balamuc. Deci a fugit într-o baie unde a stat mai toată ziua
ascuns". Astfel era relatat, probabil, evenimentul în lumea jurnaliştilor,
la scurt timp după producerea sa. La fel avea să relateze şi Ioan Slavici, care
confirmă că „La d-l T. Maiorescu el s-a stăpânit, dar s-a dus apoi să ieie o
baie ca să-şi potolească nervii şi de la baie a fost dus (cu forţa, n.ns !)la
casa de sănătate". Pentru conspiratorii care lucrau potrivit unui plan,
izolarea lui Eminescu în baia publică Mitraşevschi a fost o şansă de a-l
imobiliza fără incidente, întrucît baia publică era singurul loc în care acesta
era nevoit să intre fără a avea asupra sa arma de apărare (în orice alt loc,
Eminescu ar fi putut opune rezistanţă, iar arestarea sa putea genera un scandal
public!). În procesul-verbal întocmit de Poliţie în aceeaşi zi, în jurul orei
19.oo se afirmă că „Eminescu a venit singur la Băile Mitraşevschi şi, fiind
atins de alienaţie mintală, s-a încuiat singur pe dinăuntru şi a refuzat să
deschidă".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu