Emanciparea
politicã a românilor bucovineni a devenit în ultimele douã decenii ale
secolului al XIX-lea o necesitate stringentã, înţeleasã din fericire la timp de
tânãra generaţie a intelectualilor și politicienilor autohtoni. Reprezentanţii
acesteia, proveniţi mai ales din mediul rural, s-au dovedit a fi foarte activi
și eficienţi în crearea unei mișcãri naţionale puternice a românilor din
Bucovina.
Tineri
politicieni sunt excepţii ce dovedesc cã, noua clasã politicã româneascã
începea sã manifeste voinţa politicã necesarã ameliorãrii situaţiei ţãrãnimii,
dar și a învãţãtorilor și preoţilor de la sate.
De
departe, sprijinul cel mai consistent, l-a oferit ţãrãnimii române, Iancu
cavaler de Flondor, a cãrui generozitate și pragmatism, au reprezentat
constante ale personalitãţii sale.
Iancu
Flondor s-a născut la data de 3 august 1865 în oraşul Storojineţ (pe atunci în
Imperiul Austro-Ungar, astăzi în Ucraina) în familia boierului Gheorghe cavaler
de Flondor (1828-1892). Iancu era al doilea nãscut, având doi fraţi: Tudor
(22.07.1862 - 23.06.1908) și Nicu (15.06.1872 - 1940 ?).
Tatăl
lui Iancu Flondor, Gheorghe cavaler de Flondor, era fiul lui Nicolai cavaler de
Flondor, născut în Milie (1795-1864) şi căsătorit în Storojineţ cu Ecaterina
von Cârste, fiică a lui Teodor cavaler de Cârste şi a Smarandei. Mama sa,
Isabella von Dobrowolski-Buchenthal, provenea din Rogojeşti. Iancu Flondor este
descendentul unei vechi familii boiereşti, care a deţinut dregătorii şi a avut
moşii în Ţara de Sus a Moldovei (Bucovina).
În calitate de stãpâni ai unor moșii,
nobilii bucovineni erau obligaţi sã ia initiative construirii, în satele pe
care le deţineau, a unor lãcașe de cult, în cazul în care nu existau deja
biserici, sã le întreţinã și sã le repare pe cele existente, precum și sã înzestreze
cu sesie preotul satului.
De
numele Flondorilor este legatã ctitorirea unor biserici în Hliniţa (Adormirea
Maicii Domnului, 1786) și Storojineţ (Sfântul Gheorghe, 1888).
A
fost căsătorit cu Elena de Zotta (la 11 februarie 1899) şi a avut trei copii,
Şerban (n.1900), Neagoe (n.1901) şi Mircea (n.1903).
O
genealogie a familiei Flondor a fost elaborată de Sever Zotta, director al
Arhivelor Statului din Iaşi şi publicată în anul 1933, În Arhivele Statului,
Bucureşti, fond Iancu Flondor se găsesc diploma de absolvire a Universităţii
din Cernăuţi şi cea de doctor în Drept a celei din Viena, brevetul de
locotenent de rezervă al armatei austriece (1887), brevetul “Crucea
comemorativă a războiului din 1916-1918″, brevetul Coroana României cu “Marea
cruce”, acordat de regele Ferdinand I (1918).
În
anul 1892, murindu-i tatăl, se stabileşte la moşia sa de la Storojineţ. Se
dedică activităţii politice, devenind un lider politic al românilor din
Bucovina şi militând pentru unirea naţională a tuturor românilor.
Iancu
Flondor s-a implicat în viaţa politică a Bucovinei încă de la sfârşitul anilor
’80 ai secolului al XIX-lea, făcând parte din gruparea politică a “tinerilor”
români, alături de George Popovici, Grigore Filimon, Florea Lupu, Constantin
Morariu, Zaharia Voronca ş.a. Această grupare a acţionat în paralel cu
organizaţiile politice oficiale, nefiind acceptaţi în rândul elitei politice
româneşti o anumită perioadă. În timpul conflictului românilor cu guvernatorul
Pace din anii 1891-1892, “tinerii” au fost cooptaţi în comitetul electoral de
către “bătrânii” lideri politici care se vedeau ameninţaţi cu pierderea
poziţiilor în Dieta Bucovinei.
Materalizarea
acestei colaborări s-a realizat prin organizarea unei mari adunări politice a
românilor în Cernăuţi, la 7 martie 1892, care a decis coagularea tuturor
forţelor politice româneşti într-un partid naţional unit, reprezentat prin
societatea politică «Concordia». Această dată este considerată de către
istoriografi drept moment al creării Partidului Naţional Român din Bucovina.
Structura respectivă urma să se întemeieze pe programul publicat cu un an mai
devreme în paginile “Gazetei Bucovinei”. Deşi tinerii s-au implicat activ în
campania electorală, reprezentanţii “bătrânilor” au obţinut majoritatea
mandatelor încredinţate românilor, acest fapt conducând la perpetuarea
atitudinii moderate în rândul clasei politice conducătoare româneşti. Tinerii
s-au declarat nemulţumiţi şi au început să-i acuze pe membrii Dietei şi ai
Comitetului Ţării de faptul că nu foloseau limba română în aceste foruri,
preferând germana şi că nu serveau românismul în măsura dictată de imperativele
epocii.
În
anul 1897, gruparea “tinerilor”, nemulţumiţi de politica promovată de elita
tradiţională, de absenţa unor acţiuni ferme şi de accentuarea disensiunilor
între membrii conducerii societăţii “Concordia” şi unii deputaţi ai Dietei şi
Parlamentului imperial, în frunte cu Iancu Flondor şi juristul Gheorghe Popovici
(poetul Teodor Robeanu), s-a constituit într-un comitet cu scopul de a
contribui la structurarea unui partid naţional puternic. Noua formaţiune
politică formată (denumită ulterior Partidul Poporal Naţional Român sau
Partidul Naţional Radical Român) a încercat să preia conducerea Partidului
Naţional Român din Bucovina. Organul de presă al partidului a devenit ziarul “
Patria ” (1897-1900), editat de transilvăneanul Valeriu Branişte.
Tânăra
generaţie susţinea un radicalism în viaţa politică şi în atitudinea faţă de
administraţia Bucovinei, dorind spre deosebire de conservatori, să emancipeze
masele româneşti (ţărani, meseriaşi, intelectuali din lumea satelor şi din
oraşe), conştientizând necesitatea formării unui suport social pentru derularea
luptei contra tendinţelor ce aduceau prejudicii întregii naţiuni.
În
august 1898, după retragerea lui Victor cavaler de Stârcea din viaţa politică,
în fruntea Partidului Naţional Român a fost ales Ioan Lupul, căpitanul ţării,
iar liderii “tinerilor”, Iancu Flondor şi Modest Grigorcea au devenit
vicepreşedinţi. În toamna anului 1898 Iancu Flondor a fost ales în Dieta
Bucovinei, cu unanimitate de voturi, din partea Colegiului II al marilor
proprietari. Cu prilejul inaugurării sesiunii Dietei Bucovinei la 28 decembrie 1898,
Iancu Flondor a afirmat că va lupta pentru promovarea dreptului autohtonilor la
utilizarea limbii materne: Voi lucra totdeauna într-acolo ca limba noastră să
domineze nu numai în cameră, ci să fie întrebuinţată şi în actele oficiului”.
În
urma manevrelor autorităţilor austriece, în martie 1900, o parte din membrii
partidului pactizează cu oficialităţile bucovinene, motiv pentru care Flondor
demisionează din partid în acelaşi an. Împreună cu Gheorghe Popovici şi Ioan
Ţurcan, întemeiază Partidul Naţional Poporal, având ca organ de presă
“Deşteptarea” (înfiinţat în 1893). Preşedinte al noului partid a fost ales
George Popovici, iar Iancu Flondor a fost desemnat preşedinte al Comitetului
Central al partidului, devenind şef al formaţiunii după plecarea lui George
Popovici în România, în anul 1901.
În
ședinţa din 4 iulie 1898, a comitetului Partidului Naţional Român din Bucovina,
erau puse în discuţie probleme ca: numirea românilor în funcţii publice sau
concordanţa între linia partidului și atitudinea deputaţilor români din Camera
Imperialã. Iancu Flondor și George Popovici propuneau comitetului votarea a
cinci rezoluţii, ce exprimau liniile concrete de acţiune faţã de abuzurile
administraţiei provinciale și centrale:
I.
Comitetul P.N.R din Bucovina, întrunit în ședinţa din 4 iulie 1898, aprobã și
susţine atitudinea deputaţilor români din Camera Imperialã, ce respectã
programul naţional al partidului.
II.
Este aprobat protestul baronului George Wassilco faţã de abuzurile de putere
ale politicii ungare, ce nesocotește relaţiile de bunã vecinãtate cu regatul
României.
III.
Comitetul naţional își aratã nemulţumirea faţã de decizia Comitetului ţãrii, de
a numi un medic, de altã naţionalitate decât cea românã, la conducerea
Spitalului ţãrii. Sunt criticaţi membrii români ai Comitetului ţãrii, ce nu au
fost suficient de deciși în apãrarea intereselor naţionale.
IV.
Comitetul naţional cere membrilor români ai Consiliului școlar al ţãrii sã
susţinã fãrã șovãire principiul naţional, în toate problemele ce ţin de
învãţãmântul în limba românã. În particular, se face demersul creãrii de clase
paralele românești la Gimnaziul de Stat Superior din Cernãuţi.
V.
Organizarea unei adunãri naţionale sub conducerea comitetului national.
Democratizarea
vieţii politice a fost un obiectiv mereu prezent în activitatea lui Iancu
Flondor, reflectat prin susţinerea unor categorii cât mai largi ale populaţiei
românești, mai ales a ţãrãnimii
În acest sens a
fost a elaborat și adoptat, la 2
septembrie 1900, un program, axat pe revendicãri naţional-politice radicale, al
Partidului Poporal Naţional (continuatorul Partidului Naţional Radical Român
din Bucovina, dupã 1900), care avea în atenţie domeniile școlar, bisericesc,
administrativ, economic și politic.
În planul cultic,
documentul programatic, de esenţã democratã, susţinea: „deplina autonomie a
bisericii, convocarea și instituirea definitivã a congresului bisericesc,
înzestrat cu toate drepturile cuvenite, dupã canoane și legile statului”;
întrebuinţarea averii bisericești doar în scopuri religioase; conservarea
caracterului românesc al bisericii, pace confesionalã în condiţiile respectãrii
drepturilor bisericii naţionale.
Adeziunea și simpatia
intelectualilor români din mediul rural (preoţi, învãţãtori) faţã de Iancu
Flondor, sunt dovezi de necontestat ale politicii acestuia, favorabile clasei
ţãrãnești de rit ortodox.
Implicarea sa în
susţinerea bisericii românești nu se limita doar la nivel declarativ.
La 6 noiembrie 1902,
Iancu Flondor primea o scrisoare din partea comitetului bisericesc al satului
Broscãuţi, care îi mulţumea pentru intervenţia sa, în sensul aducerii în
localitate a unui preot român. Sãtenii români din Broscãuţi se confruntau cu
sãrãcia și pericolul rutenizãrii, cãutându-și salvarea la conducãtorul
Partidului Naţional. Consistoriul votase o subvenţie de 1600 de coroane pentru
construirea unei case parohiale în localitatea amintitã. Bazându-se pe acest
sprijin, nematerializat în practicã, comitetul bisericesc a contractat
împrumuturi cu dobânzi mari; datoria, fiind imposibil de restituit, sãtenii din
comitet îl rugau pe Iancu Flondor sã le acorde sprijin financiar.
Abuzurile la
care erau supuși preoţii români din mediul rural, se
aflau permanent în atenţia lui Iancu Flondor. Clericii români vedeau în
persoana sa ultima soluţie pentru ameliorarea situaţiei lor economice, sociale,
și nu în ultimul rând, naţionale. De cele mai multe ori însã, liderul românilor
bucovineni se lovea de ignoranţã, corupţie sau rea voinţã din partea
episcopului gr.or.al Bucovinei sau a membrilor Consistoriului. Înaltele feţe
bisericești preferau sã colaboreze cu autoritãţile provinciale pentru foloase
materiale ori pentru a-și menţine funcţiile și privilegiile.
Averile Fondului Bisericesc erau în permanenţã
secãtuite, iar preoţii români de la sate se confruntau cu un proces accelerat
și aproape ireversibil de pauperizare. Dacã aceștia încercau sã apere
caracterul românesc al bisericii și sã susţinã interesele naţionale în
parohiile lor, li se aduceau învinuiri false, sau erau mutaţi disciplinar in alte
comune rurale. Din nefericire, chiar unii locuitori români ai satelor le fãceau
greutãţi preoţilor, care încercau sã ridice nivelul moral, naţional și economic
al comunitãţilor pãstorite de ei.
La28 iulie
1899, Adunarea Cooperatorilor Români din Cernãuţi îi mulţumea pentru
ajutorul financiar acordat preoţimii române din Bucovina.
În ianuarie 1902, D.
Popovici, absolvent al Facultãţii de Teologie, îi scria lui Iancu cavaler de
Flondor în numele președintelui Soicetãţii „Însoţirea orãșenilor români din
Suceava”, dr. G. Mihuţã, rugându-l sã acorde suma de 4000 de florini pentru
construcţia sediului acestei asociaţii economice.
Un caz tipic pentru
situaţia grea a preoţimii române din Bucovina, preotul Constantin Mercheș a
fost mutat disciplinar de cãtre Consistoriu și episcopul Vladimir Repta, de
cinci ori pe parcursul a șapte ani (între 1902-1909).
În 1902 Constantin
Mercheș era preot în comuna Pârteștii de Jos, unde a pus bazele
Cabinetului de lecturã „Unirea” și a filialei bãncii
Raiffaissen, sprijinind material și contribuind la emanciparea sãtenilor din
comuna amintitã . Deși majoritatea ţãranilor
români îl acceptau și îl susţineau, parohul din comunã împreunã cu un grup de
presiune, alcãtuit din români și comercianţi evrei, îl considerau un adversar
politic și un concurent incomod pentru afacerile lor.
Ei cereau episcopului
alungarea lui din localitate.Aderenţa preotului Mercheș la programul partidului
naţional condus de Iancu Flondor, și la principiile promovate de acesta,
periclita afacerile veroase ale evreului Chaim Rosenstreich și ale unor români
asociaţi cu el. Deși episcopul Repta a vizitat comuna Pârteștii de Jos,
încercând sã aplaneze conflictul, corupţia din rândul membrilor Consistoriului
a fost decisivã în mutarea disciplinarã a preotului român.
În 1909, același
Constantin Mercheș a avut de înfruntat nedreptãţi și suferinţe în parohia sa
din comuna Rus-Mãnãstioara. Greutãţile cu care se confrunta aici erau: lipsa
unei locuinţe adecvate, recoltele slabe de pe domeniul parohial, pierderile de
șeptel, în valoare de 800 de florini, moralitatea îndoielnicã și invidia unor
sãteni, în frunte cu vornicul din Rus-Mãnãstioara, Nicolae Bumbu. Acesta îl
reclamase la Consistoriu, acuzându-l cã ar fi ultragiat și adus injurii tuturor
sãtenilor din comunã.Preotul Mercheș îl ruga pe Iancu Flondor sã intervinã pe
lângã autoritãţile bisericești, pentru a nu fi mutat disciplinar a șasea oarã.
Românilor
li se reducea astfel ponderea în Dietã și în funcţiile publice, fiind
dezavantajaţi faţã de ruteni, a cãror ascensiune politicã era mereu susţinutã
de autoritãţi. Lipsa de coeziune a partidului naţional, permanenta lui
fracţionare, și imposibilitatea coagulãrii unei formaţiuni politice românești
unice, l-au dezgustat profund pe Iancu Flondor. Dupã mai multe retrageri
temporare din partid, el a preferat sã nu mai participe la viaţa politicã, dupã
1910, pânã la unirea Bucovinei.Aceastã atitudine nu a reprezentat însã,
abandonarea luptei naţionale a românilor bucovineni. Faptul cã, din 1909 a
acceptat sã conducã Partidul Creștin Social Român, trebuie privit, nu ca un
compromis, ci ca pe o încercare a sa de a îmbunãtãţi situaţia românilor
bucovineni, datã fiind colaborarea politicienilor români cu Partidul Creștin
Social din Viena. Un rol important în aceastã asociere, desigur de
circumstanţã, l-a avut Aurel Onciul, al cãrui oportunism l-a ghidat mereu în
viaţa politicã. Disensiunile între democraţiilui Onciul și naţionaliștii lui Flondor
au devenit ireconciliabile, impunând destrãmarea P.C.S.R
Iancu Flondor nu putea sã rãmânã indiferent la
degradarea statutului politic și naţional al românilor, și la metamorfoza
bisericii romãnești din Bucovina
într-una ruteanã.
Într-o scrisoare din
16/29 iulie, Comitetul executiv al Adunãrii Naţionale Bisericești din Cernãuţi,
îl informa cã trimisese împãratului o petiţie, prin care protesta faţã de
procesul de rutenizare și deznaţionalizare a bisericii ortodoxe din Bucovina.
Comitetul îi cerea „boierului din Storojineţ” sã sprijine acest document și sã
adune în jurul sãu pe toţi românii bucovineni, pentru a determina ameliorarea
stãrii acestei vechi instituţii
românești. Ca membri
ai comitetului semnau scrisoarea
cãtre Flondor Eusebie Popovici și O. Ţurcanu . Constantin Hurmuzachi, preocupat
și el de gravele probleme ale bisericii naţionale, îi trimitea cavalerului
Iancu Flondor studiul Chestia delimitãrii dieceselor naţionale gr.or. din
Bucovina, pe care îl considerãm pertinent și bine documentat.
Autorul
argumenta cã, raporturile etnografice din Bucovina nu sunt apte pentru o
delimitare teritorialãa diocezelor românã și ruteanã. Compoziţia eterogenã din
punct de vedere etnic și confesional, în multe zone din Bucovina, nu permis o
împãrţire clarã a diocezelor naţionale grec-ortodoxe. Mai mult, românii,
minoritari în raport cu rutenii într-o serie de districte și comune, ar fi fost
înglobaţi în biserica ruteanã fãrã voinţa lor.
Astfel, mii de români
ce fãceau parte din cadastrul electoral românesc ar fi fost consideraţi, dupã
împãrţirea diocezanã, drept ruteni. În comune mixte cu majoritate ruteanã ca:
Banila, Cuciurmare, Ceahor, Corcești,Volcineţ, Camena, Clit etc, ei își
pierdeau propriile școli, fiindu-le atins dreptul legal de a avea instituţii de
învãţãmânt cu predare în limba maternã.
Efectele
în plan politic ale proiectului de împãrţire a diocezei grec-ortodoxe în românã și ruteanã, erau total nefavorabile
românilor, deoarece numãrul mandatelor rutene pentru Dietã, creștea
substanţial, în vreme ce ponderea mandatelor românești se micșora îngrijorãtor.
Aceastã
situaţie exista înîntregul district al Cernãuţilor cu Boian, o parte din
districtul Storojineţului, districtul Siret,nordul districtului Suceava, mai
multe comune din districtul Câmpulung. În opinia lui Constantin Hurmuzachi,
consecinţele unui asemenea proces de delimitare teritorialã se reflectauprin
neconcordanţa între împãrţirea electoralã și cea bisericeascã.
Mandatele proprietarilor mari Români, însã
mai ales mandatele rurale și orãșenești române, vorfi reduse la un numãr
minimal. Exista așadar pericolul, ca rutenii sã administreze singuri
oimportantã parte a Bucovinei, atât la nivel politic cât și bisericesc. Autorul
studiului concluzionacã:Teritoriul istoric al Bucovinei va fi rupt în douã
pãrţi, una curat ruteanã, cealaltã-nuromâneascã, ci o amestecãturã de diferite
naţionalitãţi. În zonele în care erau majoritari, ruteniiputeau cere
introducerea limbei de oficiu rutene, iar în regiunile locuite de români, ar fi
rãmasca înainte, germana ca limbã oficialã, în chestiuni
adminisrative.Constantin Hurmuzachi cerea ca fiecare naţionalitate din Bucovina
sã-și poatã alege în mod liber apartenenţa la propria diocezã naţionalã, fãrã a
fi constrânsã sã facã parte din cealaltã.
Energia cu care Iancu cavaler de
Flondor a susţinut și apãrat interesele românilor bucovineni, ne îndreptãţește
sã afirmãm cã el a fost stâlpul mișcãrii naţionale a acestora.A sprijinit
material și moral cu generozitate partidul naţional, gazetele românești, și mai
ales pe românii bucovineni de rând.
Efortul
sãu în crearea și dezvoltarea unui curent naţional-politic în Bucovina, la
sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, a fost însoţit
în mod fericit de latura pragmaticã a personalitãţii sale.Constant în acţiunea
politicã, el a câștigat încrederea conaţionalilor sãi prin refuzul
compromisului și colaborãrii cu adversarii politici ai românilor.Și-a pus la
dispoziţie inteligenţa, energia, dar și averea, pentru succesul luptei
naţionale; din pãcate a fost rãsplãtit pentru sacrificiile sale cu
indiferenţã, nerecunoștinţã, invidie, adversitate sau chiar urã. Impunea
respect, atât faţã de prieteni cât și faţã de inamicii politici ori personali.
Efortul
financiar al politicianului Flondor în sensul susţinerii gazetelor românești,
ce promovau curentul naţional, a fost vital pentru apariţia unor ziare ca:
Patria, Deșteptarea, Viaţa nouã. Formarea și dezvoltarea unei intelectualitãţi
naţionale bine pregãtite, numeroase și dedicate emancipãrii românilor bucovineni,
atât în plan cultural, cât și politic, au fost obiective ce au stat mereu în
atenţia boierului din Storojineţ.
Concepţia sa era cã, doar elitele și
intelectualii pot impune o direcţie în evoluţia naţional-politicã a românilor
bucovineni. Flondor considera cã masa ţãrãneascã era incapabilã, cel puţin
pentru moment, sã se implice singurã în viaţa politicã. Atitudinea sa faţã de
cea mai numeroasã clasã socialã din Bucovina nu era una de desconsiderare, așa
cum ar pãrea la prima vedere. În concepţia sa, clasa ţãrãneascã trebuia mai
întâi educatã și ridicatã la un nivel cultural superior, și abia dupã aceea,
implicatã în viaţa politicã, sub îndrumarea preoţilor și învãţãtorilor români.
Șeful
partidului naţional își cristalizase o asemenea concepţie, fiind conștient de
lipsa de receptivitate și opacitatea faţã de educaţie manifestate de multe ori
de pãtura ţãrãneascã din Bucovina. Sprijinindu-i financiar pe studenţii și
absolvenţii de universitãţi, Flondor preconiza crearea unei clase politice
pregãtite sã repunã în drepturi populaţia româneascã a Bucovinei.
În
ianuarie 1902, PNR se distanţează de politica guvernatorului Friedrich von
Bourguignon Freiherr von Baumberg (1897-1903) şi astfel, în iunie 1902, are loc
împăcarea şi unificarea celor două partide sub denumirea de Partidul Naţional
Român, sub conducerea lui Iancu Flondor.
Cu
toate acestea, în iunie 1904 are loc o nouă dizidenţă, alături de democraţii
lui Aurel Onciul, părăseşte partidul şi gruparea conservatorilor, care se
temeau să nu li se aplice eticheta de iredentism pe care o purta Flondor. La
data de 17 iunie 1904, Iancu Flondor demisionează definitiv din partid.
Forţele
politice, regrupate din nou în 1908 în cadrul Partidului Creştin Social Român
din Bucovina, apelează tot la Iancu Flondor, acesta fiind ales ca preşedinte în
lipsă la 19 octombrie 1908. Ca urmare a acordului intervenit între democraţii
lui Aurel Onciul şi naţionali, în ianuarie 1909, PCSR din Bucovina şi-a
schimbat numele în Partidul Român, păstrându-şi statutul şi organizarea, iar
conducerea partidului a devenit comitet naţional.
La
7 februarie 1909, Iancu Flondor reintră în viaţa politică ca şef al Partidului
Român, avându-i ca vicepreşedinţi pe Aurel Onciul, Zaharie Percec şi Mihai
Boca. Noua conducere a reluat programul său de la sfârşitul secolului al
XIX-lea, urmărind antrenarea ţărănimii române din Bucovina în lupta politică.
În aprilie 1909 Iancu Flondor a pornit în fruntea a 600 ţărani din satele
Mahala, Ostriţa şi Buda, pentru a cere baronului Regner-Bleyleben, guvernatorul
Bucovinei, anularea contractului de arendă încheiat de Fondul Religionar
Ortodox cu Stammler, pentru moşiile din Mahala.
Cu
toate acestea, în preajma campaniei electorale pentru Parlament şi pentru Dieta
Bucovinei din 1911, cele trei grupări ale Partidului au intrat în disputa
pentru distribuirea mandatelor. Din cauza divergenţelor interne apărute, Iancu
Flondor a demisionat din nou, în noiembrie 1910, refuzând să mai revină în
fruntea partidului, în pofida rugăminţilor membrilor de frunte ai partidului.
El s-a retras din nou la Storojineţ, mulţumindu-se, în toată această perioadă,
cu postura de sfătuitor al oamenilor politici români din Bucovina şi
sprijinitor al mitropolitului Vladimir de Repta, în chestiunile privitoare la
păstrarea caracterului românesc al Mitropoliei Bucovinei.
Odată
cu izbucnirea primului război mondial şi deşi era ameninţat cu eventuale
represalii din partea autorităţilor austriece, Flondor a refuzat să se
refugieze în România afirmând că: “Mai am şi răspunsuri nu numai faţă de mine
şi de familia mea. Eu stau în văzul tuturor. Ceea ce fac are repercusiuni în
multe direcţii. De aceea nu pot face ce mi-ar plăcea sau ar fi interesul meu
imediat şi personal. Trebuie să mă gândesc şi la alţii şi la viitor”.
Atitudinea lui Iancu Flondor faţã
de clasele sociale din Bucovina s-a caracterizat prin onestitate, dar și prin
intransigenţã, în cazul boierimii românești conservatoare, lipsitã în multe
situaţii de simţãmânt naţional. Învãţãtorii și preoţii de la sate au gãsit în
persoana sa sprijin necondiţionat, dar și îndrumare în plan naţional – politic
Iancu Flondor a trecut la cele
veșnice la data de 19 octombrie 1924 în orașul Cernăuți. Statul român i-a
organizat funeralii naționale, reprezentanții regelui și ai guvernului depunând
coroane. A fost înmormântat în cripta familiei de la Storojineț.
Trebuie
precizat că în Arhivele Naţionale ale României, Bucureşti, fondul personal
Iancu Flondor conţine 77 dosare, unde se găsesc documente originale, adrese,
scrisori referitoare la familia Flondor, pe de o parte, şi la viaţa Bucovinei
de dinainte şi de după Unirea din 1918, pe de altă parte.
Pr.Dr.Radu Ilas
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu