”Vindecă-mă, Doamne,
că s-au tulburat oasele mele;
Și sufletul meu s-a tulburat foarte”
Armonia
societății moderne este destrămată de o criză de credibilitate și integritate
care se manifestă pe toate planurile. Insituțiile istorice care consituie
fundamentele integrității și siguranței în societate sunt sub un asalt politic.
Altele sunt ridiculizate de scandalurile cotidiene, căzând în dizgrație,
inclusiv sistemul juridic care a devenit un circ politic. Între aceste
instituții nu se află doar liderii mondiali și guvernele, ci și sistemele de
învățământ, ideologiile politice dominante, mass-media, autoritățile de la
toate nivelurile, împreună cu marile corporații internaționale.
Preot dr. Radu Ilas |
Elucidarea,
identificarea, precum și validarea credibilității și autenticității problemelor
fundametale sunt necesare având în vedere consternarea societății umane actuale
cauzată de lipsa de claritate și profundă înțelegere a acestora. Și acum ca și
întotdeuna, principala slăbiciune a minții umane este incapabilitatea de a
recunoaște adevărul de minciună. Acest defect, cel mai important dintre toate
defectele moștenite, este cauza întregii suferințe și nenorociri umane.
Este primordial
să înțelegem relația dintre corp, minte și spirit pentru a permite rezolvarea
acestor neînţelegeri dintre societate şi individ, care sunt principala cauză a
unor tulburări de ordin psihic frecvente, şi anume: depresie, descurajare şi
frică.
Depresia şi
descurajarea care chinuiesc umanitatea sunt prezente încă din vremurile
biblice. În prezent, ele constituie ceea ce se numeşte o epidemie minoră şi se
manifestă sub forma creşterii ratei de suicid în rândurile tinerilor, mai ales
al adolescenţilor. Depresia ne afectează tuturor viaţa. Puţini dintre noi au
reuşit să trăiască pe planeta aceasta o perioadă îndelungată fără a fi afectaţi
de depresie. Aceasta poate fi minoră, cum ar fi regretele, sau majoră, care se
manifestă în cazul doliului, al pierderii persoanelor iubite sau a pierderii
unor lucruri la care am ţinut pentru că aveau o valoare sentimentală.
Vom analiza depresia din perspectiva conştiinţei şi
anume a relaţiei dintre corp, minte şi suflet.
Corpul nu
dispune de capacitatea de a se simţi pe sine. El nu-şi poate experimenta
propria corporalitate şi nici nu poate resimţi senzaţiile dinlăuntrul său.
Corpul este experimentat cu ajutorul minţii, dar nici mintea nu dispune de
abilitatea reală de a se resimţi pe sine. Toate amintirile, gândurile, sentimentele,
proiecţiile despre viitor şi reveriile sunt înregistrate şi experimentate
într-un câmp mai amplu şi mai difuz, un câmp de energie care poartă denumirea
de conştiinţă. Aceasta poate fi experimentată de ceva superior minţii şi anume
de conştiinţa universală. Conştiinţa
universală ne permite să aflăm ce se petrece în interiorul conştiinţei.
Conştiinţa ne
permite să aruncăm o privire în mintea noastră, iar mintea ne permite să ştim
ce se întâmplă cu sentimentele, emoţiile şi senzaţiile corporale. Toate aceste
procese se desfăşoară aşadar în interiorul conştiinţei. Este tot atât de
important să abordăm problemele la cel mai înalt nivel, unde se manifestă şi
cea mai multă forţă. Prin urmare o schimbare în câmpul conştiinţei, prin
intermediul minţii, aduce după sine o modificare în interiorul corpului. În
câmpurile de energie ale depresiei, viziunea noastră despre lume este aceea a
unui loc plin de tristeţe şi lipsă de speranţă, al păcatului şi suferinţei.
Nu l-am
reprezenta pe Dumnezeu unei astfel de lumi ca pe cineva care ne ignoră,
insensibil şi nepăsător, cineva de care suntem separaţi. Din cauza vinovăţiei,
care ne încearcă, a lipsei noastre de valoare şi a păcătoşeniei, Dumnezeu poate
fi imaginat ca având atribute umane negative.
In general, o
emoţie negativă tinde să atragă după sine într-o oarecare măsură, alte câteva.
Pe lângă depresie coexistă sentimente de autovinovăţire, ură de sine şi
devalorizare. Acestea sunt emoţii asociate nivelului deznădejdii şi disperării.
Sunt de asemenea, regrete prezente, regrete legate de trecut şi temerile
privind viitorul; foarte des se întâlnesc vinovăţia şi supărarea orientată
către interior.
Ce greşeală
putem identifica atunci când analizăm supărarea, teama, suferinţa, apatia sau
vinovăţia? Faptul că persoana respectivă îşi bazează supravieţuirea pe ceva
aflat în exteriorul ei. Toate câmpurile de energie negativă se întemeiază pe
faptul că sursa fericirii este situată în exterior. Aceasta duce la
vulnerabilitate şi la statutul de
potenţială victimă neajutorată. A fi, înseamnă a percepe o cauză exterioară
propriei persoane. Aşa se face că vulnerabilitatea la depresie persistă atât
timp cât considerăm că la originea fericirii personale se află ceva din afara
noastră.
Vulnerabilitatea
conştiinţei umane constă în a face ca fericirea să depindă de aspecte din
exterior. Plasarea izvorului fericirii persoanei în exteriorul propriei
persoane, echivalează cu a ne situa într-o postură de vulnerabilitate în faţa
depresiei, a anxietăţii, a temerii şi a potenţialelor pierderi. Numai prin
recunoaşterea propriei persoane ca sursă a fericirii, ca experimentare a
existenţei neafectată de nimic şi situată deasupra a tot ceea ce se întâmplă în
lume, vom deveni imuni la episoadele depresiei.
Terapia
spiritual-religioasă creștin-ortodoxă este un antidot la singurătate și stigma
prin boală, oferind o altă concepție a bolii: cea spiritual-religioasa creștin-ortodoxă
- boala ca încercare, ca o cruce pe care trebuie sa o poarte creștinul pentru a
se mântui.
Aceasta concepţie
poate influenţa pozitiv acceptarea bolii de către pacient, vindecând reacţia
psihogenă determinată de conștientizarea dureroasă a bolii severe psihice (psihozei).
Terapia
spirituală religioasă creștină se oferă alături de celelalte terapii
psihiatrice. Într-un program complex de recuperare a nivelelor personalităţii
pacientului. Ea nu se oferă ca substitut al celorlalte terapii, ci procedează
gnoseologic medical psihiatric, servind dimensiunile axiologică, etică și
religioasă a personalitaţii umane premorbide, pe care o presupune.
Terapia
spirituală religioasă creștin-ortodoxă presupune afilierea spiritual religioasă
creștin-ortodoxă a pacientului; ea nu este o formă de prozelitism religios,
pentru că adevaratul nivel spiritual religios presupune o alegere responsabilă
și libertate spirituală.
Atitudinea
psihologică este întemeiată pe credinţa că trăirea divinităţii este supusă
metodelor hermeneutice ale psihologiei abisale, care sunt total indepedente de
supoziţii doctrinale preconcepute. Atitudinea psihoterapeutică faţă de problema
religiei este ca psihoterapeutul să-și concentreze atenţia asupra a ceea ce
este numinos pentru individ, fie că este vorba de o trăire, o întrebare, o boală,
o nevroză, sau de un scop în viaţă.
În loc de a
defini religia în termeni de entităţi ultime ipotetice, care ele însele sunt de
nedefinit din interiorul psihologiei, psihoterapeutul, pur și simplu priveşte
religia în plan operaţional, în termeni de atitudine specifică sau de categorie
mentala, ori ca manifestări ale acelor procese psihologice care conduc la
trăiri numinoase. În cadrul acestei paradigme, modul în care înţelegem religia,
conduce, de asemenea, la preocuparea pentru problemele psihologice cotidiene,
atunci când acestea nu sunt trăite doar în plan personal, ci în relație cu o
bază transpersonală. Această bază arhetipală, este în mod potenţial imanentă,
recognoscibilă prin numinozitatea sa, punând persoanei probleme existenţiale
majore, întrebări și răspunsuri. O recunoastem, de asemenea, prin efectul ei
modelator asupra vietii noastre. Acest context se poate revela într-unul din
modurile proprii manifestărilor sale: vise, simptome, complexe, sincronicităţi,
relaţii, şi ca "lucruri ce mi se întâmplă în mod repetat".
Din punctul de
vedere al abordării religioase a psihicului nu numai trăirea numinosului, ci şi
orice trăire care atinge problemele semnificaţiei, valoarea sau scopul este
potenţial religioasă, depinzând de faptul dacă o contextualizăm arhetipal sau
ca pe o pură problemă psihologică. Orice problemă sau trăire poate deveni
religioasă, dacă în atitudinea noastră suntem influenţaţi de contactul direct
cu domeniul arhetipal. Orice proces care explorează astfel de chestiuni dintr-o
perspectivă transpersonală, devine un proces religios, inclusiv psihoterapia.
Nu este
convenabil pentru psihoterapeut să ignore sau să evite problemele religioase - cerinţele
arhetipului în cadrul personalităţii - atunci cand acestea sunt importante
probleme intrapsihice.
Din punctul de
vedere al abordării religioase a psihicului nu numai trăirea numinosului, ci și
orice traire, care atinge problemele semnificaţiei, valoarea sau scopul este
potenţial religioasă, depizând de faptul dacă o contextualizam arhetipal sau ca
pe o pură problemă psihologică.
Orice proces
care explorează astfel de chestiuni dintr-o perspectivă transpersonală devine
un proces religios, inclusiv psihoterapia.
Nu este
convenabil pentru psihoterapeut să ignore sau să evite problemele religioase -
cerinţele arhetipului în cadrul personalităţii - atunci când acestea sunt
importante probleme intrapsihice. Când pacientul luptă cu astfel de probleme,
este desigur posibil pentru psihoterapeut să refuze să participe, pe temeiul ca
ele sunt o defensă impotriva problemei "reale", că ele sunt în mod
pragmatic insolubile sau ca ţin de o disciplină diferită.
Credincioșii ortodocși, care sunt în
mod notoriu dificil de tratat din cauza a numeroşi factori ce acţionează ca
rezistențe. De exemplu, dificultatea poate fi pricinuită de presiunea din
partea membrilor grupului religios, care nu au încredere în terapie, temându-se
că aceasta 1-ar putea duce pe credincios pe un drum greşit, ori din partea
credinţelor colective, care consideră că anumite probleme trebuie tratate
spiritual mai degraba decât psihologic. Aserţiunile dogmatice, pot fi, de
asemenea, folosite în sustinerea defenselor. O persoana flexibilă, dependentă,
care are nevoie de comunitatea sa religioasă, spre a-și rezolva trebuinţele de
obiect al Eului, poate să aibă dificultăţi, manifestând divergenţe față de
coreligionari sau faţă de prelaţi, atunci când simte că independenţa sau
individualitatea sa se clatină, ca urmare a terapiei. Travaliul terapeutic
poate, de asemenea, să agite conflictele latente în individ cu privire la
atitudinile doctrinale specifice, cum ar fi concepţia despre femei ca fiind mai
putin importante din punct de vedere religios decât barbaţii, ori alte concepţii
legate de elitismul religios.
Când
atitudinea terapeutului fața de religie este negativă din cauza luptei
personale cu părinţii habotnici și opresivi sau din cauza unei educaţii
represive, capacitatea terapeutului de a aprecia pe deplin importanţa trăirii
numinoase pozitive a pacientului poate fi afectată. Asemenea factori negativi în
viața terapeuţilor pot să fie întăriţi de instruirea lor, de exemplu, prin
asimilarea psihanalizei clasice, care cultivă o concepţie peiorativa despre
religie. Intervin, de asemenea, factorii socio-culturali.
Nu este deloc
întamplător că din ce în ce mai mulți slujitori ai religiei se orientează spre
metodele psihologiei abisale, în calitate de consilieri pastorali sau de
terapeuți iniţiaţi în psihologia analitică, în încercarea de a face mai
relevant în plan personal cultul lor. Este fapt cunoscut că predicile religioase
ca atare sunt uneori inadecvate în fața crizei.
Pastorii pot
raporta forme de rugăciune şi spiritualitate la tipologia individuală, care
adesea fac ca tradiţia să fie relevantă unor oameni a caror psihodinamică intră
în rezonanţă cu o mitologie particulară.
Practicienii,
ca şi consilierii pastorali care lucrează în cadrul unei tradiţii religioase
particulare, tind să folosească acel sistem de credință specific ca pe o bază
transpersonală a psihoterapiei lor. Când aceste învățături corespund cu psihologia
pacientului, mixtura este cât se poate de evaluabilă. Pericolul utilizării unui
sistem doctrinal specific apare atunci când o bază sau înclinaţie teologică
(posibil inconștientă) este utilizată spre a propune soluţii într-o manieră
nepotrivită pentru individul în cauză.
Toate acestea
scot în evidență trebuința crucială de a personaliza sentimental religios și
semnificația religioasa, și de a realiza o trăire individuală a divinului.
Credinţa este
totuşi necesară. Terapeutul trebuie, cel puţin, ca rezultat al propriei sale trăiri
a suferinţei, să fie convins de posibilitatea găsirii unei semnificaţii, şi de
faptul că suferinţa este mediată transpersonal, nefiind una întâmplătoare. În
asemenea momente poate fi necesară reevaluarea radicală a credinţelor şi chiar
o noua experienţă a divinului, ca aceea a lui Iov, care să conducă la o
realizare majoră în creşterea spirituală.
Întelegând că
propria experienţă a terapeutului este diferita în conţinut, dar nu în
calitatea sa, un astfel de terapeut poate fi sursa de credinţă şi de înţelegere
a procesului care are loc la pacient. Ei știu ce să caute în materialul oferit
de pacient și sunt capabili să ajute integrarea acestuia.
Avantajul
includerii experienței religioase în ședinţa psihoterapeutică, mai degrabă decât
să o excludem, este acela ca putem în felul acesta asigura continuitatea și
integritatea vieţii spirituale a pacientului. Terapeutul nu trebuie să divizeze
subiectivitatea care revin pastorului. Doresc să schiţez aici unele din
modurile în care se prezintă în mod neaşteptat materialul arhetipal şi cum
poate fi el utilizat în cadrul sedinței psihoterapeutice.
Terapia spirituală religioasă creștin-ortodoxă
în psihiatrie, nu este o concepție nouă; în istoria medicinei și în istoria
psihiatriei, întâlnim vechi referiri. Terapia spirituală vizează nivelul
spiritual al personalităţii pacientului (persoanei), care de obicei este
corelat cu condiţia de normalitate.
Terapia
religioasă subliniază dimensiunea spiritual duhovnicească conştientă a
personalităţii pacientului, vizând un criteriu de personalitate (un nivel al
personalităţii) pe care pacientul l-a avut anterior bolii şi la care se tinde să
revină prin tratament medicamentos, psihologic şi spiritual religios, având şi
o componentă sacră ce se adresează structurii abisale arhetipale a inconştientului.
Psihoterapia
nu poate fi desparțită de conceptia despre lume a celui care o practică.
Psihoterapiei de până acum îi lipseşte autoritatea tradiţiei milenare și nici
nu poate revendica o aprobare culturală ca îndeletnicire spirituală. În
psihoterapia ortodoxă, consultul este în primul rând o întâlnire în Hristos.
Chiar daca pacientul nu este creștin, medicul ortodox nu priveşte întâlnirea cu
el ca pe un lucru întâmplător. Psihoterapia trebuie să devină, când acest lucru
este posibil, o "punte" către Ortodoxie.
Oponenţii
spun: "Nu poate exista o psihoterapie ortodoxă; nu este admisibil ca
medicul ortodox să insufle convingerile sale religioase altor oameni, devreme
ce au dreptul la existență și alte doctrine religioase".
Atât cultul
creștin ortodox dar și celelalte culte se bazează pe confesiune. Scopul ei
principal este un ritual de sacralizare, nu psihoterapeutic. Pentru o gândire
consecvent ştiinţifică și radicală, religia însăşi este un factor relevant de
nevroza. Nevroza la terenuri nevrotice, dependența și prevalența la fanaticul
religios, poate fi delir la deliranţii mistici și poate fi valoare spirituală
la oamenii superiori ai religiei - conducători religioși care nu au nimic
psihopatologic. Nivelul personalităţii orientează valorizarea religioasă. În
Occident, dar și în mânăstirile noastre ortodoxe, cei cu formare religioasă vor
exclude pe cei cu fond instabil, nevrotici.
Terapia
psihiatrică înseamnă altceva - alt gen de relație, alte mecanisme - nu implică nimic
transcendent sau supranatural. Terapiile toate sunt complementare într-o sinteză
individuală. Terapia religioasă presupune prezența religiei sau a credinţei în
sistemul personal de valori spirituale. Este o terapie şi nu o magie, plecând
de la ştiinţa medicală psihiatrică (în cazul pacienţilor bolnavi psihici), ea însoţind
întotdeauna terapia biologică, psihologică, socio şi ergoterapia, într-un
complex şi riguros plan terapeutic.
Cu necesitate
se impune pentru evoluţia întregii umanităţi în acest început de mileniu al
III-lea , reîntoarcerea la valorile spirituale "uitate", la valorile
religioase și la sacru.
O consider o
soluție terapeutică și profilactică în patologia psihiatrică românească actuală,
care în ciuda noilor descoperiri în terapia biologică, (eficiente în faza acută
a bolii psihice), înregistrează creşteri alarmante ale incidenței şi
prevalenței
În noua accepţiune
psihologică abisală religioasă, chiar dacă boala psihică fragmentează personalitatea,
însănătoșirea psihică se realizează prin unificarea fragmentelor personalităţii,
care se obţine prin terapie, cu recuperarea nivelului personalităţii
premorbide.
Atât Biblia,
cât și Sfinţii Părinți, vorbesc în creștinismul ortodox de vindecarea bolii
mintale prin practici sacre (Sf. Taine, Sf. Liturghie), ritualuri de
sacralizare (post, rugăciune) care ajută persoana să-și vină în
"fire", revenind la nivelul etic, moral și religios pierdut prin
boală și păcat.
În concepția
religios creștină ortodoxă a Bibliei (Noul Testament), și a Sfinților Părinți,
boala minală poate avea natură organică, natură spirituală și natură demonică,
tratamentul spiritual religios creștin adresându-se fiecărei entități gnosologice
patristice.
Terapia
spiritual religioasă oferă o posibilitate de integrare și umanizare.
Teragia
spiritual religioasă creștin ortodoxă nu se poate confunda cu practicile
pseudo-sprirituale precum magia neagră (vrăjitoriile), bioenergia, practice ale
sectelor religioase cu care de altfel luptă, având de partea sa lumina
cunoașterii teologice și dogmatice revelate în Biblie și a Sfintei Tradiții a
Bisericii Ortodoxe Creștine.
Terapia
religioasă creștin ortodoxă în psihiatrie, combină antropologia medicală
psihiatrică cu antropologia patristică creștină vizând restaurarea hristologică
și teleologică a fiecarui pacient psihiatric creștin.
Tocmai pentru
că religia este un simbol arhetipal, funcţia pe care o are de îndeplinit din
punct de vedere psihic - aceea de a stabili şi menţine comunicarea dintre
inconștientul colectiv și conștiintă - este tot atât de perenă ca arhetipurile.
Terapia religioasă este o terapie sacră,
săvirșită în lacașuri sacre de către preoți, fiind astfel simbolul sănătăţii şi
normalităţii spirituale și psihice atât de râvnite de pacienți, dar și prin
microgrupul religios format din indivizi sănătoși, pacientul considerându-se şi
el mai sănătos, încercând și reușind de cele mai multe ori să-și uite condiția
de bolnav.
Terapia spiritual-religioasă subliniază
dimensiunea spiritual-religioasă a pacientului, vizând un criteriu de personalitate
(un nivel al personalităţii) pe care pacientut l-a avut anterior bolii și la
care se tinde să revină prin tratament medicamentos, psihologic și
spiritual-religios. Este o terapie pe care pacientul o urmează doar dacă în
sistemul personal de valori există credinţa în Dumnezeu, exprimată în acest
spatiu geografic romanesc, prin religia creștin-ortodoxă de origine apostolică,
valoare culturală, istorică şi natională a românilor.
Având ca
sistem de referință conceptia creștină despre boală, comportamente și trăiri
regresive ca: stigmatizarea, dependenţa, victimizarea, disperarea şi izolarea
pacientului creștin cu personalitate regresată post-psihotic, se pot corecta și
trata, urmând o mai ușoara recuperare familială, socială și profesională.
Pentru ca
această metodă terapeutică să fie urmată de pacient, este necesară prezeța
credinței creștin ortodoxe în sistemul de valori personale.
Prima sarcină
a duhovnicului, ca și a psihiatrului credincios, este aceea de a pune
"diagnosticul duhovnicesc", adică este nevoie să stabilească care
componentă a suferinței are o cauză duhovnicească nemijlocită şi se poate
supune tratamentului duhovnicesc. Trebuie stabilit totodata ce anume din
suferinţele lui reprezintă manifestarea unei boli sufletești care își are cauza
în tulburări ale activităţii cerebrale sau a întregului organism.
Pe măsura
însănătoșirii bolnavului, ponderea ajutorului psihiatric se va diminua, iar cea
a ajutorului duhovnicesc va crește.
În lucrarea îndrumării
duhovniceşti a enoriașilor bolnavi psihic, preotul trebuie sa-și aducă aminte că
la omul credincios boala se împletește strâns cu religiozitatea lui. Chiar daca
sufletul este bolnav, el crede şi nazuiește către Dumnezeu.
"Bolnavii trebuie să se și roage, să se şi trateze”. După posibilități,
în spitalele de psihiatrie trebuie format un mediu religios ortodox.
Bolnavii botezați trebuie chemați,
printr-o critică rezervată, la pocaință. Momentul optim pentru a face acest
lucru este în perioadele dintre crize sau în vremea remisiunilor.
Importantă, în
terapia spiritual-religioasă, este prezența acestei dimensiuni și la psihiatrul
curant. Acesta trebuie să-și mențină atitudinea obiectivă medicală în relaţia
terapeutică, fără a-și proiecta acest nivel asupra pacientului, ci doar înfrumuseţând
relația terapeutică cu virtuţile sale religioase.
În
psihoterapia creștin-ortodoxă, psihiatrul trebuie să aibă calitățile sufleteşti
și morale ale oricărui psihoterapeut la care trebuie să adauge, pentru a intra în
nivelul spiritual-religios psihoterapeutic, virtuțile spirituale
creștin-ortodoxe aureolate exemplar în porunca iubirii, căreia îi face apologie
Sf. Apostol Pavel în Epistolele către Corinteni: "de-aș grăi în limbile
oamenilor și-ale îngerilor, dar daca n-am iubire, facutu-m-am aramă sunătoare și
chimval zăngănitor".
Deși există un
fond de bază de literatură și concept, personalitatea și nivelul de dezvoltare
psihologică ale practicianului reprezintă cel mai important factor terapeutic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu